Thursday, July 7, 2022

Roadtrip – deel 1: Funen

De Denen noemen dit eiland in het midden van hun land ‘Fyn’ en fijn is het zeker. Prachtig groen glooiende landschappen. Dat is onze eerste indruk als we zondag aan het einde van de middag vanaf Jutland oversteken naar Funen. We verblijven de eerste drie nachten van onze vakantie in Odense. De stad van Hans Christian Andersen, die hier geboren is. Ons hotel dat naar de sprookjesschrijver is vernoemd - en hij was nog veel meer leren we later in het museum dat aan hem gewijd is - ligt zeer centraal. De ideale plek om de op twee na grootste stad van Denemarken te ontdekken.

Voordat we erop uitgaan genieten we ’s ochtends eerst van een heerlijk ontbijtbuffet met opvallend veel ‘groenvoer’ en fruit. Bij toeval staat er op het pleintje voor het hotel iemand van de lokale VVV met een karretje vol informatie over de stad. Alles blijkt met gemak te voet te bezichtigen. We slenteren door de straten naar Brandts Klaedefabrik - een oude kledingfabriek die is omgebouwd tot cultureel centrum en waar ook een aantal leuke boetiekjes en gezellige terrasjes te vinden zijn. We maken een boottochtje in ht park en bezoeken Sankt Knuds kirke en het Hans Christian Andersen Hus. De laatste is het museum waar je leert dat hij ook nog opera’s en biografieën schreef én bedreven was in de knipkunst.

De oude klinkerrijke straatjes vol kleurrijke huizen en prachtige stokrozen zijn toch wel onze favoriet.

De volgende dag pakken we de auto om wat meer van de omgeving te zien. We rijden naar Fyns hoved. Het noordelijkste puntje van het schiereiland Hindsholm. Daar kun je een mooi rondje wandelen met prachtige vergezichten. De voorspelling is dat we het niet droog houden, maar het waait behoorlijk en dat is in ons voordeel. Geen spatje regen. Wel worden we getrakteerd op prachtige wolkenluchten.

Daarna rijden we door naar Stillinge Strand. Ik volg Brinja Kaaber die daar een koffiehuis/ijstentje runt al jaren op Instagram. En ja, als we dan toch in de buurt zijn... Om er te komen rijden we over de indrukwekkende Storebaelt brug waar het peloton van de Tour de France een paar dagen geleden nog overheen fietste. Het is een tolbrug en het betalen gaat niet helemaal soepel (zeker niet op de terugweg…), maar het lukt. Daar aangekomen blijkt dat we de buien die we eerder ontlopen zijn nu toch echt over ons heen moeten laten komen. Maar onze timing is prima, want we genieten van een lekkere wafel en een ijsje bij Brinja’s Cirkus Is terwijl we schuilen. Je loopt vanaf daar zo naar het strand. Best een mooi breed zandstrand en het zeewater is prachtig blauw. Erik heeft even gevoeld: het heeft ook een prima temperatuur. Het weer blijft echter dreigend, dus we keren terug naar Odense.

Op de dag drie genieten we een laatste keer van het lekkere ontbijt, branden een kaarsje in de kerk - de dag ervoor had ik geen muntje van 5 kronen - en gaan verder. We verblijven die nacht in het kleine dorpje Brobyværk in een zogenoemde Kro. Dit zijn traditioneel Deense herbergen die in de 12de eeuw dienden als rustplaats voor vermoeide reizigers. Perfecte plek voor ons dus ;D

Op de weg daarnaartoe doen we slot Egeskov aan. Als ik Wikipedia mag geloven wordt het gezien als de best bewaarde waterburcht in Europa uit de Renaissancetijd. Het is gebouwd in 1554 en is inderdaad prachtig bewaard gebleven. Wij bezoeken zowel de burcht, waar de familie zelf ook nog woont, en de indrukwekkende tuinen eromheen. Wat een bloemenpracht. Ook zijn we getuige van een pauwenkuiken dat haar ouders kwijtraakt, omdat zij schrikt van het geblaf van een hond. Ze vliegt meters de lucht in, maar vindt geen houvast in de klimop en valt dus naar beneden. Gelukkig is ze oké en vindt moeders haar na een aantal minuten paniekerig rondlopen weer terug. Twee dagen ervoor zagen we ook al hoe een oma haar kleinzoon kwijtraakte na het boottochtje in het park, maar ze elkaar na tien hachelijke minuten ook weer terugvonden. In beide gevallen leefden ze dus nog lang en gelukkig.

Op de weg naar onze Kro stoppen we nog even bij de kerk van Horne. Uniek omdat het een rond schip heeft. Ook hier is de tuin weer zeer netjes onderhouden. Omdat we eigenlijk een beetje in de middle of nowhere zitten eten we ’s avonds in het restaurant van het hotel. Wat een prima keuze blijkt. En ik kan weer een limonade toevoegen aan mijn ik-probeer-zoveel-mogelijk-verschillende-limonades-lijstje. Tot nu toe is rabarber mijn favoriet en de citroenlimonade van Cirkus Is.

De laatste plek die we bezoeken op Funen is Faaborg. Niet een must see wat ons betreft. Maar we scoren er wel stokrooszaadjes. Bij een huis waar exemplaren in allerlei kleuren voorstaan, staat een tafeltje met zakjes zaad en een kistje waarin we het geld kunnen achterlaten. Daarna rijden we door naar Billund. Jawel, het stadje van de lego. Maar dat ligt op Jutland, dus dat komt de volgende keer.